- Loven gir deg ikke bytterett

Norsk lov gir deg ikke bytterett på varer, sier Hilde Ulland, mangeårig forbrukeradvokat hos Sørlandsadvokatene.

Publisert: 17.12.19

Tall fra SSB viser at nordmenn i Desember legger fra seg inntil 57 milliarder kroner hos landets butikker, inkludert handel på nett. Blant disse handlene skal så et ukjent antall julegaver gjerne byttes opp eller ned i størrelse, eller til andre varer butikkene måtte ha.  

- Ingen lovpålagt bytterett

Bytteretten man som forbruker da benytter seg av finnes det derimot ikke hjemmel for i loven.

- Folk har gjerne en oppfatning av at man generelt har bytterett, men dette følger ikke av loven. Bytteretten er faktisk en praksis butikkene selv har innført, og er en rett de selv har valgt å gi til kundene sine, sier Hilde Ulland.

Med over 20 års erfaring som forbrukeradvokat vet hun mer enn de fleste om hvilke rettigheter man har ved varekjøp, enten man kjøper fra butikk, nett eller via postordre og salgsstand.

- Praksisen er gjerne slik at butikkene vil la deg få bytte varen du har kjøpt hvis den er ubrukt og uskadet. Til gjengjeld krever som regel butikkene at du har med original kjøpskvittering for å få innvilget byttet.

- Så butikker kan altså fint nekte deg som forbruker bytte av en vare man har kjøpt hos dem?

- Ja, det er ingenting som hindrer dem i å gjøre det. Men så er jo spørsmålet om butikken da gjør seg spesielt populær hos deg som kjøper og forbuker. Det blir jo et annet spørsmål, sier hun.

Det er kanskje lett å blande returretten med ordinær bytterett, sier Ulland.

- Ofte setter butikkene en påskrift på kvitteringen hvor butikken forplikter seg ved avtale til å akseptere at du har rett til å bytte. Da kan de ikke nekte deg å bytte en vare hvis den er ubrukt og uskadet, så lenge eventuelle frister som står på kvitteringen er overholdt.

Lovpålagt returrett

Ulland understreker dermed viktigheten av å ta vare på kvitteringene, spesielt ved kjøp av dyre varer.

- En kvittering er i praksis et «kjøpsbevis», som igjen er grunnlaget for flere rettigheter og refusjonsordninger man måtte ha som forbruker. I mange tilfeller står også frister omkring butikkens bytterett på kvitteringen, minner hun om.

Men, bytteretten, som altså ikke er hjemlet i loven, må ikke forveksles med returretten man har på kjøp av varer.

- Ja, returretten er noe helt annet enn bytteretten!

- Returretten gjelder alle varer som er kjøpt ved fjernsalg utenfor vanlig salgssted. Med andre ord, har man kjøpt en vare fra for eksempel en stand, vil man kunne returnere varen til selger uansett årsak og kreve pengene tilbake – så lenge varen er i ubrukt og forsvarlig stand.

Den samme returetten omfatter også all netthandel.

- Netthandelen er gjerne kjent for svært rause returettsordninger, som igjen stammer fra denne angrerettsloven, opplyser hun.

- En kvittering er i praksis et «kjøpsbevis», som igjen er grunnlaget for flere rettigheter og refusjonsordninger man måtte ha som forbruker.

Hilde Ulland
Advokat

Gir utvidet returfrist

Ulland mener mange ikke er klar over at det alltid er selger som skal betale eventuelle kostnader ved vareretur etter kjøp på nett. 

- Ofte finner man gjerne en forhåndsbetalt retur-porto liggende i esken man får tilsendt, sammen med et angrerettsskjema. Hvis man ikke mottar et angrerettskjema sammen med varen utvides samtidig returfristen for deg som kjøper til 12 måneder.

- Kjøp via Finn.no eller andre typer bruktkjøp faller derimot ikke inn under loven. Her er forbrukerrettighetene avhengig av hva man individuelt har kommet til enighet med selger om. 

For mer informasjon rundt kjøp på nett, forbrukerspørsmål og rettigheter kontakt Hilde Ulland direkte via ulland@sorlandsadvokatene.no eller telefon 38 05 64 12

- Bytterett på varekjøp er en praksis butikker selv har innført, og er noe de selv velger å gi kundene sine.

Hilde Ulland
Forbrukeradvokat